Assistensen – en fråga om frihet

Att få assistans och kunna leva i frihet, det är en mänsklig rättighet. Så är det inte i Sverige idag. Regeringen har svikit rättighetslagstiftningen och prioriterar att spara pengar och drar in assistansen. Familjer vars hela liv slås i spillror.

Samtidigt klarar få kommuner av att erbjuda LSS-boenden och runt om i landet byggs nu institutioner, bland annat i Vadstena. Vänsterpartiet har tillsammans med funktionshinderrörelsen fått regeringen att backa när de gäller så väl regleringsbrevet som allmänna besparingskrav, det är små och viktiga steg. Om man tar jämlikhet på allvar och vill ge människor samma möjligheter då kan inte spara in på dem som behöver samhällets stöd allra mest. Vi ger oss inte förrän assistans är den rättighet den ska vara!

Tobias Holmberg, kandidat till regionfullmäktige, berättar här i filmen nedan om om sitt behov av assistens och om hur kampen för assistenten hänger ihop med en ekonomi för alla och inte bara de rikaste!

Läs om Jonas Sjöstedts kritik mot regeringen i Aftonbladet.