Besparingar i sjukvården oroar V

Kris i sjukvården pratas det om. Det är stängda vårdplatser, växande köer och stor brist på sjuksköterskor. Till detta kommer nu också en ekonomisk kris för Region Östergötland. Socialdemokraterna har presenterat förslag som innebär att sjukvården ska minska sina kostnader med 1,2 miljarder de kommande tre åren. Vänsterpartiets Emil Broberg ser med oro på sjukvårdens framtid i Östergötland.

En väl fungerande sjukvård för alla är en av grundstenarna i vårt välfärdssamhälle. Därför måste vi alltid klara av att prioritera sjukvården. Annars drabbas alltid de sjukaste och de som har svårast att kämpa för sig själva, säger Emil.

Region Östergötland styrs sedan valet 2014 av Socialdemokraterna tillsammans med Liberalerna, Miljöpartiet och Centerpartiet. Det var efter åtta år av moderatstyre som de tog över. Det blev delvis andra personer i ledningen men politiken blev densamma menar Emil.

Man kan inte se skillnad på om det har varit Moderater eller Socialdemokrater som styrt de senaste tolv åren. Politiken har varit densamma. Mer privatiseringar och marknadsanpassning av vården. Och så nu när man tycker att det är viktigare att behålla Sveriges lägsta landstingsskatt istället för att ge mer resurser till vården, fortsätter Emil.

Just det där med att sjukvården behöver mer resurser återkommer Emil och Vänsterpartiet till om och om igen. Bakgrunden är att sjukvårdens ekonomi har gått allt sämre de senaste åren. Underskotten har vuxit och nu har nedskärningarna börjat komma. Under våren beslutades om ett första sparpaket på nästan 400 miljoner kronor och i den budget som presenterats så är det ytterligare mer än 750 miljoner som ska sparas inom tre år.

De styrande partierna har inte velat prata om sina misslyckanden när det gäller ekonomin. Dessutom försöker de dölja sina besparingskrav genom att prata om så kallade åtgärder eller effektiviseringar. Men oavsett vad man kallar det så vill de minska kostnaderna för sjukvården med mer än en miljard kronor, förklarar Emil vidare.

Mer inte mindre resurser

Vänsterpartiet har argumenterat hårt för att sätta stopp för nedskärningarna. De har istället valt att lägga förslag på en höjning av landstingsskatten. Pengarna som de får in ska gå direkt till sjukvården för att stoppa nedskärningarna och möjliggöra nya satsningar på sjukvården.

I en tid när alla pratar om att vi blir allt äldre som behöver sjukvården så tror socialdemokraterna att de ska kunna spara extremt stora summor i sjukvården. Att det kommer få mycket stora konsekvenser förstår ju vem som helst, säger Emil.

Emil och Vänsterpartiet föreslår en skattehöjning. Men även med denna skattehöjning så kommer landstingsskatten i Östergötland att vara bland de lägsta i landet.

När Östgötarna får säga sitt så tror jag att de flesta faktiskt är beredda att betala några kronor mer i skatt för att få en sjukvård som fungerar och inte drabbas av enorma nedskärningar som Socialdemokraterna och  de borgerliga partierna vill, avslutar Emil självsäkert.

Läs mer: Socialdemokraternas besparingar
Extern länk: Så kan nedskärningarna i sjukvården stoppas