Kommunens framtid står skriven i stjärnorna

Valet 2018 är avgjort och ändå är ingenting avgjort.

Socialdemokraterna har tappat 6 mandat och därmed majoriteten. Även Moderaterna har tappat 1 mandat, liksom Miljöpartiet. Liberalerna tappade 2 mandat, men Kristdemokraterna behöll sitt ena mandat.

De partier som ökade är Vänsterpartiet och Centern med var sitt mandat och Sverigedemokraterna med 2 mandat.

Efter valet hände först ingenting i fråga om vilket eller vilka partier S tänker samarbeta med framöver. I fredags kom beskedet. Enligt Corren 28 september 2018 tänker S ta rodret själva, trots färre mandat. ”S räknar med övrigas stöd ändå …”.

Kommunens framtid står därmed skriven i stjärnorna eftersom det inte alls är givet att andra partier – inklusive Vänstern – ställer upp på Socialdemokraternas politik. Det kan bli en turbulent tid framöver där sakfrågor och/eller partiernas ideologier avgör vilka beslut som kommer att klubbas. Eller så går allt smidigt, enkelt och blir jättebra. Den som lever får se.