Feministisk rättspolitik är ett måste

Parti efter parti ropar efter hårdare och strängare straff, senast var det Moderaterna som vill skärpa straffen för kvinnomisshandel. Gott så, Moderaterna är annars ett parti som är helt feministiskt blinda. Men det finns inget parti som på allvar vill stoppa orsaken till brottsligheten, nämligen den är det är en överväldigande stor majoritet av män som begår brott. Om detta är alla partier tysta. Det är även män som till stor del är brottsoffer. Män både slår och bli slagna, skjuter och blir dödade. Det är ett allvarligt problem att män är så våldsbenägna. Och visst går det att låsa in dessa män på långa straff, men det kommer troligen inte hjälpa särskilt mycket förutom i stunden. Allt visar på att långa straff inte har en särskilt stor effekt på viljan att sluta med brottslighet. Lås in en man på lång tid och risken är stor att han kommer fortsätta slå tjejen när han kommer ut.

Vad som behöver göras är att vi på allvar tar tag i två saker i samhället. Dels det brottsförebyggande arbetet. Norrköpings kommuns satsningar i ex Klockartorpet är ett gott exempel på att stoppa brott handlar om vilja och ambitioner, det brinner inte längre bilar eller kastas stenar i samma utsträckning. Brottsförebyggande arbete handlar också om att satsa på skolan, bygga bostäder som vanligt folk har råd att bo i och att det finns en arbetsmarknad med praktikplatser och trygga arbeten.

Men vi måste också förändra männen. Att män är våldsamma och begår brott är en nidbild av det allra mesta negativa av ett patriarkalt samhälle. Då räcker det inte med långa straff, vill vi minska brottslighet och kvinnors enorma utsatthet måste männen förändras. Sluta slå, sluta stjäla och se att mäns beteende är ett globalt förtryck mot alla kvinnor. Även här är lösningarna inte särskilt svåra, lägg av med sexistiska brölskämt om slampor på fikarasten, ursäkta inte småpojkars bråk på skolgården, krama din killkompis, satsa på att pojkar lär sig plugga och klara av skolan. För trasiga pojkar växer ofta upp till aggressiva män, och alltför många män tar ur sin frustration över kvinnor. Det är därför som det behövs feminism i alla politiska förslag. Det har Vänsterpartiet.

Läs mer om vad Vänsterpartiet vill göra för det svikna Sverige: https://www.vansterpartiet.se/politik/valp-del11-rattvisa-for-det-svikna-sverige/