Finspång Pride

Hej Lilibet Gustavsson! Du är en av två arrangörer för Pride Finspång som går av  och kandiderar till riksdagen för Vänsterpartiet.

Hur kom ni på idén om ett Finspång Pride?
Både Joakim och jag har tänkt på det länge. Vem har inte drömt om ett Pride på sin hemort? Jag tror det är många finspångsbor som varit sugna på Pride Finspång en längre tid, det verkar så på alla positiva reaktioner vi har fått.

Varför behövs Pride i Finspång?
Pride är oerhört viktigt i en liten bruksort som Finspång, både för att det finns en trångsynthet och inskränkthet här som måste motas, men också för att unga HBTQ-personer oftast flyttar ifrån Finspång för att de inte står ut. Självklart måste vi ändra HBTQ-klimatet i Finspång, så att våra ungdomar vill bo kvar här.

Varför är du engagerad i Vänsterpartiet?
För att Vänsterpartiet är det enda partiet där allt hänger ihop, där både ekologi, klimat, ekonomi och en rättvis fördelning av resurser är lika viktiga faktorer.

Vilken är den viktigaste HBTQ-frågan att lyfta i Östergötland?
Det blir inte en utan två frågor, som jag anser lika viktiga: transpersoners utsatthet och regnbågsfamiljers rätt att få vara just familjer.

Välkommen på Finspång Pride den 25 augusti kl. 15 till 20.
Paraden avgår från Vibjörnsparken

Eventet finns också på Facebook: https://www.facebook.com/events/1624776114238566/