S tar inte strid för Vrinnevisjukhuset – de ska skära ned
Patients in hospital, Abstract Blur or Defocus Background

S tar inte strid för Vrinnevisjukhuset – de ska skära ned

Alla ska ha rätt till en fungerande sjukvård. En sjukvård som utgår från behov och inte din plånbok eller var i landet du bor.

Tre dagar innan valet gör Socialdemokraternas Lars Stjernkvist och Helene Andersson Molina ett sista utspel om att de tar ”strid” för Vrinnevisjukhuset. De menar att Vrinnevisjukhuset måste fungera om akutsjukhus. I själva verket har Socialdemokraterna i regionen redan beslutat om att skära ned i sjukvården med 1,2 miljarder kronor de kommande tre åren.

Det är ett utspel som får Emil Broberg, Vänsterpartiet att bli upprörd

– Någon jävla ordning får det väl vara i ett parti. Man kan inte vid återkommande beslut under våren bestämma att sjukvården i Östergötland ska ha mindre resurser och sedan tre dagar innan valet låtsas om att man vill ge mer. Det är ett mycket ohederligt sätt att bedriva politik.

Emil Broberg, gruppledare Vänsterpartiet Östergötland

Folkbladet uppmärksammar S fula utspel

Socialdemokraterna är de som lovar mest. De lovar mer personal och att de ska få bättre villkor. Det låter som att de ska satsa på sjukvården, men sanningen är att de redan har beslutat om kostnadsminskningar i sjukvården. Hur detta ska gå till vill de inte berätta före valet. Det vi vet är att man redan nu infört anställningsstopp för vissa yrkesgrupper och när vakanser uppstår så ska de inte tillsättas i vissa delar av vården.

För att sätta stopp på detta politiska vansinne så krävs det ett starkare Vänsterparti. Vi är de enda som har presenterat förslag på hur vi kan lösa de ekonomiska underskotten samtidigt som vi kan göra nödvändiga satsningar i sjukvården.

Vi vill höja skatten för att stoppa nedskärningarna. Vi vill korta arbetstiden i dygnetruntverksamheten. Då kommer vi kunna locka mer personal så att vi kan öppna de stängda vårdplatserna och korta köerna, vi skjuter till mer resurser till vårdcentralerna och deras arbete med att bättre förebygga ohälsa och möta upp våra äldres behov.

Regionvalet i Östergötland står i år mellan vi i Vänsterpartiet som vill att sjukvården ska få mer resurser och de andra partierna som vill skära ner enorma summor de kommande åren. För mig är det valet enkelt att göra.

Läs hela debattartikeln i Corren

Läs vad Vänsterpartiet vill göra för sjukvården