Skenande kostnader för hyrbarnmorskor är S ansvar!

Kostnaderna för hyrbarnmorskor i Östergötland är bland de högsta i landet och ligger i nivå med Sveriges största landsting Stockholm. Det är ett utslag av att det inte gjort tillräckligt med satsningar för att utveckla förlossningsvården i Östergötland de senaste åren.

Vänsterpartiet har förhandlat fram historiskt stora tillskott till förlossningsvården på nationell nivå. Men det är inte mycket av de pengarna som kommit förlossningsvården till del i Östergötland, säger Emil Broberg som är gruppledare för Vänsterpartiet i Östergötland.

Det är Dagens Nyheter som tagit fram statistik för hur stora kostnader de olika landstingen och regionerna har för just hyrbarnmorskor. Den visar att Östergötland både har bland de högsta kostnaderna samtidigt som ökningen har gått snabbt. Att ha en hyrbarnmorska istället för en fast anställd innebär en kostnad som är dubbelt så hög.

Det här är rent slöseri med resurser. Lägg pengarna på att förbättra arbetsmiljön och korta arbetstiden. Då kommer vi kunna rekrytera fler barnmorskor till förlossningsvården, fortsätter Emil.

Emil menar också att Region Östergötland inte heller använt de statliga satsningarna för att göra förlossningsvården bättre i Östergötland.

En del av pengarna har man använt till bra saker som betald utbildning för barnmorskor, men de mesta pengarna har vi inte kunnat se var de har tagit vägen. Det vilar ett stort ansvar på Socialdemokraterna här som valt att inte göra de satsningar på förlossningsvården som man borde ha gjort, säger Emil.

Vänsterpartiet har avsatt 40 miljoner extra per år till förlossningsvården i Östergötland. Det skulle enligt Emil innebära stora förbättringar.

Med våra satsningar skulle vi kunna anställa fler barnmorskor, höja lönerna och korta arbetstiden. Då skulle vi inte ha några problem att rekrytera ny personal. För det är det som behövs för att vi ska kunna garantera alla blivande mammor en trygg förlossning i framtiden, avslutar Emil.

För att läsa mer om Socialdemokraternas nedskärningar klicka här.

För att läsa mer om Vänsterpartiets Hälso- och sjukvårdspolitik klicka här.