Vänstern står upp mot mörkerkrafterna

Högerextrema och rasistiska krafter växer i opinionen. I valrörelsen trängs Sverigedemokraterna med Alternativ för Sverige och Nordisk motståndsrörelsen tillåts demonstrera på gatorna.  Hotet mot muslimer och andra etniska grupper vidgas och riktas mot HBTQ-personer. I förra veckan klagade Sverigedemokraterna på att biblioteket i Härryda kommun hade regnbågsflaggor och menade att det var en politisk symbol som inte hörde hemma i en vallokal. De fick rätt och biblioteket tvingades plocka ned flaggorna.

I dessa tider är det ännu viktigare att stå upp för alla människors lika värde, att inte ta vunna segrar för givet. Därför var det en självklarhet för Vänsterpartiet att sponsra det allra första Finspång Pride och att Vänsterpartiet Östergötlands riksdagsledamot Linda Westerlund Snecker deltog i paraden

Pride handlar om så mycket mer än glada regnbågsfärger och fest. Det handlar om att alla ska få älska den dem vill och vara den man vill, det är en rättighet som högerkrafter och främligsfientligheten alltid har velat begränsa. Därför är det en självklarhet för mig att delta i Pride och det var fantastiskt att gå tillsammans med alla andra 450 personer genom Finspång, vilket kärlekshandling!

Finspång Pride arrangerades den 25 augusti av bland annat Lilibet Gustavsson, trea på Vänsterpartiets riksdagslista. Inför Finspång Pride sa hon

Pride är oerhört viktigt i en liten bruksort som Finspång, både för att det finns en trångsynthet och inskränkthet här som måste motas, men också för att unga HBTQ-personer oftast flyttar ifrån Finspång för att de inte står ut. Självklart måste vi ändra HBTQ-klimatet i Finspång, så att våra ungdomar vill bo kvar här.

Läs hela intervjun här.

Vänsterpartiet Östergötland deltog i paraden och vilka härliga bilder det blev! Vi viker oss aldrig för homofober och rasister!