Vårdplatsbristen är ett politiskt misslyckande

Åter igen rapporteras det om extrem brist på vårdplatser vid Universitetssjukhuset i Linköping. Det är någonting som allt oftare rapporteras om och risken är att det kommer bli än vanligare då de styrande partierna beslutat om att minska sjukvårdens kostnader med 1,2 miljarder kronor de kommande åren, säger vänsterpartiets gruppeldare i Region Östergötland Emil Broberg i en kommentar.

– Den extrema brist på vårdplatser som allt oftare uppstår är i grunden ett politiskt misslyckande som skapar stor stress hos personalen och som i längden kan komma att drabba patienter mycket negativt, säger Emil Broberg.

Enligt verksamheten är det brist på sjuksköterskor, främst i verksamheten som bedrivs dygnet runt, som är den främsta orsaken till att vårdplatser är stängda. Något som Vänsterpartiet menar är den styrande majoritetens ansvar.

– Under fyra år har de inte lyckats vända denna utveckling, tvärt om. Det ser sämre ut idag. Det behövs nya krafttag för att förbättra arbetsmiljön och göra Region Östergötland till en arbetsplats dit fler söker sig, fortsätter Emil.

Vänsterpartiet vill satsa på bland annat kortare arbetstid för personalen inom dygnetruntverksamheten vilket de menar skulle både locka många till regionen, minska sjukfrånvaron och effektivisera verksamheten.

– Arbetstidsförkortning har fungerat på många andra håll när man genomfört det i sjukvården. Ofta med mycket bra resultat. Det är dags att vi i Östergötland också inser att detta är nödvändigt avslutar Emil.

För frågor eller mer information
kontakta Emil Broberg, 070-622 87 07